Teprve se rozjíždíme, hlásí vypohoděný pilot bobistů Dvořák

České boby stoupají v kursu. Po šesti závodech světového poháru v Lake Placid a Winterbergu se těší. Ve světovém žebříčku se čtyřbob drží sedmý, dvojbob čtrnáctý. „Jedeme podle plánu, historické umístění na Evropě nás nakoplo, jsme vypohoděný,“ říká za všechny členy sestavy její pilot Dominik Dvořák.

 

Ještě si užíváte historického zápisu?

My jsme spokojení moc, celý tým, co se nám povedlo, je to pecka. Předpoklady jsme docela naplnili i před vánoci v Americe, desáté místo bylo slušné, já tam jel teprve podruhý. Zato teď Winterberg mám najetý, což se projevilo. To je podle plánu. Všichni teď od nás asi budou čekat, že budeme jezdit minimálně šestá místa. To se slíbit nedá, uvidíme, jak to půjde.

 

Parta drží, na to se asi netřeba ptát?

Náhradník Kopřiva je teď zraněný s kolenem, jezdíme ve čtyřech bez alternativy. To je docela náročné, kdyby se komukoliv něco stalo. S námi čtyřmi tu je trenér a fyzioterapeut. Němců, Rusů, Lotyšů, Kanaďanů, těch je tady třeba přes pětadvacet lidí. A k tomu ženský. Parta je to super, ale jsme hodně malý tým.

 

I volno trávíte společně?

Těch šest týdnů na túře ani není čas na cokoliv jiného. Od úterý se trénuje na dráze, k tomu posilovna. Jen pátek před závodem bývá volno, ale to se zase připravuje materiál. Možná zbyde půlden a to se teď pojedeme podívat na vrcholky a výhled na Mont Blanc.

 

Jak se skládají jednotlivé součásti výkonu? Začněme sladěností posádky.

Máme stejnou jako loni (pilot Dvořák, za ním Dominik Suchý, Jan Šindelář a Jakub Nosek, pozn. red.), jezdíme už spolu třetí rok. Sladění jsme, kontinuálně trénujeme, makáme, zlepšujeme se. Trénink se nemění, jen to jde postupně nahoru. Ve startech problém nikdy nebyl, jedeme, jak nám píše trenér. Němci a Rusáci mají i svoje národní závody před svěťákem, jsou rozjetí víc a předem. Nechci to zakřiknout, ale my se teprve rozjíždíme.

 

Také fyzické parametry jdou nahoru, můžeš uvést konkrétní výkony?

Dřepujeme, Sucháč má maximálku 235 kilo, nejvíc z nás. A přemístění dokážeme až ke 160 kilům v průměru. Pak sprinty, běháme třicítky, tam přesné časy v hlavě nemám.

 

Zato pilot nejvíc ze všech potřebuje vyježděnost a ty patříš ke služebně nejmladším v celé špičce.

Já pilotuju pátou sezonu, mám naježděno trochu míň než ostatní, zkušenosti pořád nabírám. V La Plagne jsem jel kdysi své druhé jízdy vůbec, zapomněl jsem detaily, ale rychle jsem se tady teď rozkoukal. Stačila mi jedna jízda a hned jsem se orientoval.  To je taky příjemné sledovat sám na sobě ten progres. Na Evropě před námi byli tři Němci, Rus a Lotyš, piloti, kteří mají vlastní domácí dráhy a zázemí a naježděné tisíce jízd. Já stovky… to se nedá srovnávat. Jsme první posádka bez své dráhy, před námi i za námi jsou země s ledovými koryty, až za námi někde Britové.

 

Loni jste po letech pořídili nové stroje, dvojbob i čtyřbob. Dá se říct, že se správně zajeli?

Ano, mašiny jsou zajeté. Každý závod se jede na jiné dráze. Máme za sebou jen jednu sezonu, takže pořád hledáme optimální nastavení pro každou dráhu. To řešíme.

 

A nože, kdysi kruciální složka materiálu?

Kudly dělá jeden švýcarský výrobce slitiny, od něj si všechny posádky kupují pro své výrobce nožů. Němci si koupí deset plátů, udělají si nože, testují je. My si kupujeme už hotové a doufáme, že to pojede. Olymp nám teď zaplatil nové nože dvojkové i čtyřkové, jsme ve fázi testování.

 

Lepší výsledky zajel v této zimě čtyřbob, má přednost před dvojkou?

To asi nejde rozdělit, co má větší váhu nebo menší, hodnotím to nastejno. Rozdíl vidím jen v týmovosti, ve čtyřech je člověk nadšenější, že udělal výsledek i pro ostatní.

 

Co vás čeká dál?

Jedeme šňůru šesti týdnů až do mistrovství světa, teď se ve Fracii se musíme učit prát. Doma se za tu dobu otočíme možná na dva dny. Čeká nás La Plagne, Innsbruck, Salzburg/Königsee, Svatý Mořic, poslední závod světového poháru v Siguldě je zároveň mistrovstvím Evropy dvojbobů. Před ním je delší pauza na přejezd, čeká nás asi 1800 km. Tam jsme taky jezdili před sezonou, uvidíme, jak to tam půjde. To bude další vrchol. A pak se přejede do německého Altenbergu, kde máme letos mistrovství světa. To je naše skoro domácí dráha, kousek za hranicemi, tam chci všechny pozvat 29. 2. a 1. 3. se jedou čtyřboby, dvojbob víkend před tím.